Monday, August 6, 2012

Pemakanan sewaktu hamil

Ramai wanita bila tahu dirinya hamil, perkara pertama yang akan dilakukannya adalah memastikan dirnya mengambil pemakanan yang sihat. Samalah jugak dengan aku, at first trimester aku tahu je aku hamil, asid folic memang aku ambil setiap pagi.


Alhamdulillah, first time menjadi ibu aku langsung tak alah. Tapi selera makan aku hilang sama sekali hinggalah berat badan aku turun mendadak. Memang nampak kurus lah sket pada awal kehamilan tu. Aku cuba makan benda-benda berkhasiat cotohnya susu, buah-buahan dan lain2. Tapi sekejap je lah..lepas tu aku tak makan dah.



Doktor nasihatkan aku supaya tak yah minum susu untuk orang mengandung tu sebab saiz badan aku yang besar ni. Dia takut jika nanti berlaku apa2 yang tak diingini. Dia suruh banyakkan minum soya, tapi aku serious tak berapa suka minum soya tapi aku paksa jugak minum. Sekali tu aku teringin nak minum full cream milk, so hubby belikan dutch lady full cream so itulah minuman aku sampai nak bersalin. Alhamdulillah berat badan maintain jugaklah Lagi satu makanan yang aku suka makan setiap hari adalah kurma. Khasiat segala2nya ada kat kurma. Ramai yang tengok aku makan kurma akan cakap yang anak aku akan cerdik otaknyer nanti. InsyaAllah mudah-mudahan dikabulkan doa kalian.


                                

Bila orang tanya apa yang special aku makan waktu mengandung sebab Adam terlalu cepat boleh sesuatu. Contoh belum sampai 6 bulan dah merangkak dan belum sampai 7 bulan dah boleh duduk dan isinya keras tak lembik.My answer is  I ate dates everyday and also I dont forget to recite Al-Quran at least 3 days a week. Surah amalan aku surah Taubah, Ibrahim, Yusuf dan Mariam. Juga Alhamdulillah senang sangat nak jaga dia. Tak banyak songeh, betul2 menyenangkan anak mama sorang ni. Mama sayanggggg sangat kat Adam.

No comments: