Wednesday, February 4, 2009

Pekerja asing masuk lagi!!!!!


Gambar ni aku ambik masa kat KLIA semalam masa nak balik keje.Aku ingatkan diwaktu recession ni dah tak ada pengambilan pekerja asing lagi masuk Malaysia tapi rupanya ada.Hampir 20 orang dan aku tak pasti dari Bangladesh ataupun India.I just cant imagine baper banyak pekerja kat Malaysia ni kena buang keje sekarang tapi kita masih lagi nak mengangkut orang dari negara luar dan bagi depa keje kat sini.Bayangkanlah mereka yang dah dibuang kerja ni macam mana nak hidup?nak bagi anak bini makan tak cukup,nak byr bil2 lagi,ada dipikirkan kesusahan orang kita kat Malaysia ni??????Depa sedap-sedap je masuk negara kita,diberi pekerjaan,kediaman,pastuh buat negara ni macam negara depa sendiri,kes sosial bermaharajalela....Kita tengokk je?????

Mungkinlah penulisan aku kali ni agak keterlaluan tapi,mana perginya pihak berwajib???kata nak dah tak nak guna pekerja asing lagi.Tapi ni apa kesssss?????Asyik sibuk politik sana,politik sini tapi ada tak depa pikirkan nasib yang bakal akan menimpa kita sebagai warganegara??Mana hak kita???korang perasan tak pergi mana-mana je,mesti orang asing yang bekerja.Adakah kita tak diberi peluang ataupun kita yang tak nak peluang tu????Tapi dari pendapat aku,majikan memang lagi suka guna khidmat pekerja asing sebabnya EPF tak payah bayar dan gaji yang dibayar akan lebih murah.

Segala-galanya pihak yang tertentu harus mainkan peranan yang utama dalam hal ni.Jangan main cakap je tapi buat tadakkkk....

2 comments:

kakngah said...

site sy... majoriti buruh, adalah warga asing. xkira dr endon mahupn india. ssh nk cr warga m'sia yg sggup buat kerja camni dgn kadar gj yg ditawarkan. warga asing ni mmg murah...

Yatie SawaNiLa said...

sbb apa yang ditawarkan kat kiter tak berbaloi...
tu yang malaysia tak nak kerja...
suppose kena kasik insuran, epf and leave... buat mcm kat europe or us