Thursday, November 20, 2008

Adakah ekonomi Malaysia masih kukuh?

Okay,hari ni aku nak cakap sikit tentang ekonomi.Aku bukannya pakar ekonomi tapi masa ambik subject basic ekonomi masa kat ITM dulu,hihi dapat gaklah A.Itu pun sebab soalan final exam sebiji macam soklan masa test..Opsss(Pecah lubang). Okay,berbalik pada tajuk asalnyer.Seperti mana yang kita semua sedia maklum,Kegawatan ekonomi sudah mula terasa sekarang di Malaysia.Buktinya adalah seramai 200 pekerja dari CIMB Aviva diberi VR.Senang citer,kena buang kerjalah tapi diberi wang pampasan.

Kegawatan ekonomi bermula dari negara kuasa terbesar didunia iaitu Amerika. Banyak bank-bank dah dijual dan beribu-ribu pekerja diberhentikan kerja. Asalnya adalah apabila peminjam tidak mampu lagi untuk membayar hutang-hutang bank,maka bank pun bankrup lah,nilai wang Amerika dah susut dan dalam paper tadi pun ada cakap,lagi 6 bulan kemungkinan mata wang malaysia akan susut nilainya kepada RM3.80 jika dibandingkan dengan satu dolar Amerika.

Malaysia mungkin tak akan merasai kesan kegawatan ekonomi pada tahun ini,tapi tunggulah tahun depan maka akan banyaklah kilang-kilang yang ditutup sebab kegiatan eksport dari luar akan berkurangan.Sekarang Jepun pun dah mula merasainya.Bayangkan betapa banyaknya kilang-kilang dari Jepun dan Amerika kat Malaysia.Oleh itu,marilah kita bersama-sama berjimat cermat mulai dari sekarang sebab bila dah gawat nanti,korang sendiri pun tahulah camna kan sebab kita pernah mengalaminya pada tahun 1997/1998.Tetapi kini, krisis ekonomi yang bakal berlaku adalah disebabkan oleh kejatuhan ekonomi Amerika yang merupakan “ibu” segala kapitalis, sudah pastinya krisis yang bakal kita hadapi kelak adalah lebih teruk dari 1997/1998.

7 comments:

Sall said...

Risau la Sall ni Sue... dah la wa tak keje dah sekrang... ish.. ish.. eh, Ahad ni Sall maybe nak gi tenguk A1, ko keje ke? Kalo tak leh jumpe ko kalau sempat... :)

Hotmama said...

tu lah,risau kan sall.hah,Aku ada ahad ni.call lah,leh jumpa kat mana2.

Anonymous said...

Emm betullah Sue, aku ada ramai kawan kat BNM pun cakap cam tu...cuma as a part of government tak leh lah war-war pada rakyat takut nanti rakyat risau dan melatah...kat Perangkaan keluarkan KDNK untuk BNM announce tu mcm bertambah bagus tapi fact tak begitu...nak tahu ekonomi ok ke tak tgklah bank2 komersial apa sure ramai berhentikan pekerja secara VSS gitu...bila bank dah mengigil so kita pun faham2 lah apa yang bakal berlaku...2009 dalam ramalan bank pusat dunia pun mmg akan down nye ekonomi...

Hotmama said...

yeap sue.byk pakar dah ramalkan.Jadi kita kenalah beringat

Diana-k said...

adeh....memang jadik penganggur berjayaa laa saye pasni...hok hok hok

Hotmama said...

Diana,tak per..susah mailah jadik part timer interviewer kat KLIA ni.Mana tahu kang rezeki leh masuk MAB

Anonymous said...

ekonomi merosot biarlah nk wat cmner,,janji sue tu cepat2 tambah org ke3 haaa bile lg kan....nnt nk beli susu ank pun gawatttt..heee